2009. május 10., vasárnap

Swift generációk


Magyarországon a kilencvenes évek elején az új autók piacának királya a LADA volt. Elavult tipusokat kínáltak, s bár az eladások nagy részét a 2105 és a Samara adta, éveken át újra importálták a régi, klasszikus 'ezeröcsit' is. Bár a piac érdekessége volt ez a modell - más poziívum nem írható le róla. Több évtizedes technikára mindenféle biztonsági szerelvényektől mentes karosszériát építettek. S az autót vásárolták...
Aztán kicsit átrendeződö
tt a piac. Hamar új kedvencet találtak a magyar vásárlók. Szociológiai kutatást érdemelne a téma, hogy minek köszönheti az új 'sztár' saját piacvezető szerepét. Mindenesetre az előző slágertermékhez képest fényévnyi az eltérés...
Nem tudni, miért a Suzuki Swift lett az új sláger. Talán azért, mert Magyarországon készül(t)? Esetleg a jól sikerült reklámkampányok miatt (Mi autónk - szlogen). Mindenesetre már több mint egy évtizede piacvezető Magyaroszágon az újautók
piacán a Suzuki - bár ezt a szerepét 2009-ben elveszíteni látszik. Egy másik országben sincs akkora piaci részesedése a Suzukinak, mint hazánkban. Ennek ellenére, mi ismerjük legkevésbé a márkát, a tipust...

Márkakereskedők, tulajdonosok hirdetik utolsó szériás Swiftjüket második generációsként - talán azért, mert az esztergomi gyárban ez a második széria, de a Swiftek életében a harmadik generációnál tartunk.




Az első szériát (SA-310) 1983-ban kezdték értékesíteni s 1988-ig tartották piacon, három és ötajtós karosszériával. Sikeres széria volt a GTi felírattal ellátott sport változat, melyben 1,3 literes 101 lóerős motor dolgozott.
A továbbikban többen eltérő véleményen vannak - a Wikipédia is mást "hirdet". Továbbiakban a saját véleményemet írom. :-)
A második széria 1989-ben került piacra, s ez készült 2003-ig. Bizony, ez az a széria, amely az esztergomi gyárb
an is készült. 1991-ben átesett az első ráncfelvarráson s amikor már könyörgött a tipus a leváltásért (1996), ismét átesett egy komolyabb faceliften. Ekkor a sokat kritizált ütközésbiztonságon is javítottak. (Képen az 1996-os facelift utáni tipus.)
Ez a széria 1999-ben ismételt változtatáson esett át (változott a lökhárító, a hűtőrács és belül a kárpitok valamint az
ülések formája). További két év múlva ismét változott az autó sminkje - krómcsík került a lökhárítóra és az első indexbúra elveszítette borostyán színét - a trendeknek megfelelően átlátszóvá vált...
Íme egy kép, az utolsó szériáról, melynek gyártását pletykák szerint az autó gyenge ütközőbiztonsága miatt zárták le. Túl sokat kellett volna költeni a fejlesztésére.
Így Magyarország két évig Swift nélkül maradt.
A Suzuki húzómodellje ezekben az években az Ignis lett, második helyen a Wagon R+ szerepelt - de ez egy újabb bejegyzést érdemelne.
Két év után került piacra a jelenleg is futó 3. (harmadik!) generáció. Jelenleg csupán két karosszéria tipussal, három-, illetve ötajtós karosszériával kapható. A kínálatban szerepel a közkedvelt GTi is, melynek teljesítménye 125 lóerő.
Ez a generáció is képviseli a Suzukitól megszokott sűrű ráncfelvarrásokat, hiszen 2007-ben, két gyártásban töltött év után frissítették megjelenését.

(A WIKI szerint 4 generáció készült:
1: 1983-1989
2: 1989-1991
3: 1992-2002
4: 2005-
Nem értek egyet a 2. és 3. generációjuk kiosztásával. Egy generáció csupán 2 évig piacon tartása is értelmetlen!)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése